lørdag den 3. august 2013

Turist i San Francisco

En herlig dag i den hyggelige by San Francisco, hvor vi besøgte det meget turist-fyldte Fisherman’s Wharf. Kørte med den lige så turist-fyldte cable car og ellers bare nød gåture gennem byen.

Det var svært for flere af os at komme op om morgenen. Vi måtte have vækkeuret til at vække os kl. 9 for at nå hotellets morgenmad. Nikolaj og Jonas havde dog været oppe i en times tid på det tidspunkt, men sad stille og spillede.

Efter morgenmaden spadserede vi til Union Square (Rådhuspladsen) og rundt i kvarteret deromkring og sugede San Francisco stemningen til os. Vejret er heldigvis skønt. Vi har ellers i flere uger set, at der var gråt  og koldt i San Francisco, men i dag er vejret herligt. Solen skinner og selv om 20 C er koldt, når vi kommer lige fra Hawaii, går det an. Vi snuppede en metro og derefter en sporvogn til Pier 39 og Fisherman’s Wharf. Pudsige og utrolig turist-fyldte steder.
På Pier 39 kiggede vi lidt i de mange turistbutikker, spiste is og kørte i karrusel. Højdepunktet er udsigten for enden af molen, Her kan man se på de mange søløver, der bor her med havnen og Golden Gate Bridge og Alcatraz som baggrund.

Herefter spadserede vi rundt på Fisherman’s Wharf i adskillige timer. Vi besøgte en ubåd fra 2. verdenskrig og et sjovt ”museum” for gamle spillemaskiner. Det var i sandhed interaktivt for alle maskinerne var fuldt funktionsdygtige, selv om nogle af dem havde rigtig mange år på bagen. Som der stod ved en gammel baseball-maskine: ”Take care. This machine is older than you’ll ever gonna be.” Det var super skægt. Alle maskinerne kostede en eller to quarters (ca. 1½-3 kr), så vi prøvede gamle flippermaskiner, lidt nyere videomaskiner, den gamle baseball-maskine og helt gamle mekaniske udstillinger. Der var endda en Disney-sjov maskine, hvor man for en quarter fik to Disney-film at se. Da vi gik derfra efter en time var vi blot 7 dollars fattigere (ca 40 kr.)
Hele området ved Fisherman’s Wharf er spækket med gøglere, musikere og lignende. Og mere eller mindre opfindsomme tiggere.

Vi spadserede syd på til Lombard Street, som er en af de stejleste og mest kringlede gader i San Francisco. Og blandt de smukkeste med kæmpestore hortensiaer, der omkransede hvert vejsving og flotte huse.

Herfra tog vi en af de historiske cable cars videre. De er ekstremt populære blandt alle turister og derfor meget overfyldte. Det havde egentlig været vores plan at tage den allerede om morgenen, men da køen var flere hundrede meter lang, droppede vi hurtigt den plan. Men nu stillede vi os op sammen med kun 50-60 andre mennesker og ventede ved stoppestedet ved Lombard Street. Da der endelig kom en vogn, var den allerede helt fyldt. Men der steg to ud og så proklamerede kontrolløren, at nu var der plads til ti mere. Vi fik stor gavn af vores børn, for kontrolløren udpegede med det samme Kasper og Jonas til at komme med. Og så fulgte vi andre jo trop. Det er en sjov tur, som specielt Kasper nød meget. Men nu også noget overvurderet, de lange køer taget i betragtning.

Ved aftensmadtid fandt vi en italiensk restaurant og fik pasta og pizza. Der var rigeligt på tallerkenerne, så vi bad om en boks til det vi ikke havde rørt og tog det med os fra restauranten. Tæt ved vores hotel mødte vi fire hjemløse, som blev ovenud lykkelige for en lun pizza.

1. Politiken citerer i dag Avisen San Francisco Chronicle under overskriften:
    ”Sådan dummer du dig i San Francisco”
    Avisen giver en række tips til, hvordan man skal opføre sig, hvis det ikke skal skinne alt for tydeligt igennem, at du er turist.
    Jeg har klippet i de citater, som Politiken har givet videre:

1. Regn med, at det er dårligt vejr. »Folk forventer, at de kommer til Californien, men de får Skotland i stedet for«, skriver avisen og hentyder til hyppig regn og tåge.
    2. Husk på, at Fisherman’s Wharf nok er byens værste turistfælde. Det er i hvert fald ikke her, at du vil møde de lokale indbyggere.
    3. Der er ikke mange regler i undergrundsbanen BART, men en af de ufravigelige lyder således: Stå til højre på rulletrapperne, gå til venstre. (Det har da hidtil også været god latin i DK!)
    4. Og nu vi er ved den kollektive trafik: Selv de lokale indbyggere har svært ved at finde ud af reglerne for Muni, som bl.a. driver bybusserne. Derfor er det i orden at spørge chaufføren om vej – måske får man endda et svar, anfører avisen.
    5. Byens måske mest krogede gade er Lombard Street, og turister stiller sig op i toppen af gaden for at få et godt billede. Men man skal stå nede i bunden.
    6. og den største fejltagelse, man kan begå, er at leje bil, dels fordi det er håbløst at finde parkeringspladser, dels pga. de ultrastejle gader, som kan være svære at køre rundt i.